لوله استیل صنعتی (درزدار)

از زمان ایجاد فولاد ضد زنگ بیش از صد سال می‌گذرد. این محصول بعد از آن  به پرمصرف ترین و محبوب ترین ماده در جهان تبدیل شده است. استفاده از لوله استیل صنعتی در صنایع مختلف به دلیل همه کاره بودنش ضروری است. این محصول می تواند کاربرد زیادی به ویژه برای تولید لوله های ضد زنگ داشته باشد.

ویژگی های لوله استیل صنعتی 

لوله استیل صنعتی یک لوله همه کاره است که از آلیاژ فولاد و درصد کمی از کروم تشکیل شده است. از آنجایی که فولاد ضد زنگ نیز دوام بالایی دارند، در برابر زنگ زدگی مقاوم است. این محصول بر فلزات دیگری که با آنها در تماس است تأثیر نمی گذارد. این محصول اغلب در کاربردهای مختلف، به ویژه ساخت لوله و لوله استفاده می شود.

لوله استیل صنعتی همه  کاره ترین و پرمصرف ترین فولاد ضد زنگ موجود در بازار است. و این گریدها آلیاژ کروم آستنیتی هستند، زیرا ترکیب فولاد 18٪ کروم و 8٪ نیکل است.

محتوای کروم داخل این لوله، مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی و اکسیداسیون ایجاد می کند. آلیاژهای فولاد ضد زنگی که برای تولید این محصول با یک دیگر ترکیب شده است، در برابر اکثر اسیدهای اکسید کننده مقاوم هستند و می توانند اکسیداسیون معمولی را تحمل کنند، اما این بدان معنا نیست که فولاد در طول زمان تغییر رنگ نمی دهد.

  لوله استیل صنعتی ماشینکاری خوبی از خود نشان می دهند و ویژگی های جوش پذیری عالی با یا بدون افزودن فلزات پرکننده دارند. لوله های فولادی ضد زنگ مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارند و برای قطعاتی که نیاز به ماشین کاری، جوشکاری، سنگ زنی یا پرداخت دارند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
تیرآهن INP چیست؟

انواع اصلی لوله استیل صنعتی 

در اینجا انواع مختلف لوله استیل صنعتی مورد استفاده در سناریوهای مختلف آورده شده است:

1. لوله بدون درز

این نوع از لوله استیل صنعتی لوله ای که بدون اتصال یا درز جوش هستند که به عنوان  لوله بدون درز نامیده می شود. می تواند دما و فشارهای شدیدی را تحمل کند. لوله های بدون درز در طیف وسیعی از کاربردها مانند نفت و گاز استفاده می شوند.

این‌ محصول در صنایع مکانیکی و مهندسی کاربرد دارند. در واقع به دلیل خاصیت ضد رنک و خوردگی که دارد دارای محبوبیت زیادی در صنایع مختلف شده است.

2. لوله جوش داده شده

لوله های استیل درز دار با جوش داده شده به دلیل انعطاف پذیرش بالایی که دارند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول دارای مقاومت در برابر خوردگی و اکسید است. وزن سبکی داشته و نسبت به دیگر لوله ها مقرون به صرفه است.

مهم ترین ‌ویژگی های لوله استیل صنعتی 

مقاومت در برابر خوردگی

تقریباً تمام لوله‌های استیل صنعتی موجود در بازار با آلیاژهای مبتنی بر آهن ساخته شده اند که از حداقل 10.5 درصد کروم تشکیل شده‌ است. هنگامی که آلیاژ حاوی کروم باشد، یک لایه اکسید محافظ خود ترمیم شونده یا محافظ ایجاد می شود.

لوله فولادی ضد زنگ خاصیت مقاومت در برابر خوردگی خود را از طریق تشکیل یک لایه اکسید به دست می آورد. ویژگی های خود ترمیم شونده لایه اکسید به این معنی است که این محصول توانایی مقاومت در برابر خوردگی را بدون اعمال روش های ضد زنگ دارد.

بیشتر بخوانید
لوله گازی API

مقاومت برودتی (دمای پایین)

استحکام برودتی در دمای پایین با شکل پذیری در سطوح در دمای زیر صفر اندازه گیری می شود. استحکام کششی فولاد زنگ نزن آستنیتی در دمای برودتی در مقایسه با دمای اتاق به طور قابل توجهی بالاتر است. همچنین توانایی حفظ مقاومت عالی در محیط های متخاصم را دارند.

تقویت

یکی از بزرگترین مزایای گریدهای تقویتی لوله استیل صنعتی این است که استحکام فلز را به میزان قابل توجهی افزایش داده و بهبود می بخشد. در این محصول استفاده از ترکیب آنیل و نورد سرد برای دادن استحکام مناسب به سازه مورد نظر کارامد است.

مقاومت در برابر حرارت

این محصول مقاوم در برابر حرارت های حداکثر یا بالا است. در ساخت انواع لوله های فولادی ضد زنگ مقدار زیادی کروم یا سیلیکون ، نیتروژن استفاده شده است. تمامی این ترکیبات سبب مقاومت در برابر حرارت هستند. مقاومت حرارتی بالا را می توان برای گریدهای فریتی کروم تعریف کرد.

لوله های فولادی استیل صنعتی با کروم بالا به مقاومت در برابر تشکیل رسوب در دمای اوج یا بالا کمک می کنند.

استحکام و شکل پذیری

درجه های مختلف لوله های فولادی استیل صنعتی محدوده به مقاومت متفاوتی است که ارائه می دهند. به عبارت دیگر استحکام و شکل پذیرای این لوله ها با توجه به نوع روش تولید، میزان آلیاژ های که در تولید ان استفاده شده متفاوت است.

بنابر این برای آنکه بتوان به یک محصول نهایی با مقاومت خود رسید، چقرمگی و استقامت ونوقل به طور یکسان با یک دیگر ترکیب می‌شود. برای این کار از روی نورد سرد استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
لوله مانیسمان

لوله های فولادی ضد زنگ طیف خوبی از شکل پذیری و استحکام را ارائه می دهند. عملیات حرارتی بعدی سختی و مقاومت بالا را در مورد لوله های فولادی مارتنزیتی آزاد می کند.

هدف اصلی لوله استیل صنعتی

لوله های استیل صنعتی  برای صنایعی که مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز است، مناسب هستند. در این محصول انواع مختلفی از فولاد حاوی کروم و آلیاژ های دیگر وجود دارد که می توان از آن در عملیات حرارتی و بازپخت استفاده کرد. لوله فولادی ضد زنگ آستنیتی دارای محتوای نیکل و کروم است که استحکام بیشتری را برای استفاده در شرایط سخت فراهم می کند.

سخن پایانی

لوله استیل صنعتی برای انتقال فشار مایعات یا گازها در صنایع تصفیه آب، تصفیه فاضلاب، پتروشیمی، شیمیایی، دارویی و سایر صنایع استفاده می شود. و کاربردهای ساختاری شامل نرده ها، پست ها و لوله های پشتیبانی برای آب شور و محیط های خورنده است.

در مقایسه با فولاد ضد زنگ نوع 304، لوله فولادی ضد زنگ نوع 316 جوش پذیری کمتری دارد، بنابراین به اندازه لوله های جوش داده شده استفاده نمی شود، مگر اینکه مقاومت در برابر خوردگی بالاتر از قابلیت جوشکاری بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما