لوله درز مستقیم صنعتی

لوله فولادی درز مستقیم یک لوله فولادی است که درز جوش آن موازی با جهت طولی لوله فولادی قرار دارد. لوله های درز مستقیم دارای انواع بسیار زیادی است که هر مدام بر اساس نوع تولیدی که داشته ، خواص متفاوت از یک دیگر در صنایع دارند. این لوله معمولاً به لوله های فولادی جوش داده شده الکتریکی متریک، لوله جداره نازک جوش داده شده الکتریکی، لوله روغن خنک کننده ترانسفورماتور و غیره تقسیم بندی می شود. لوله جوش طولی ( نام دیگر لوله درز مستقیم) فرآیند تولید ساده، راندمان تولید بالا، هزینه کم و توسعه سریع دارد.

این لوله، یک لوله فولادی درز مارپیچی است که در روند تولید خود از کلاف های فولادی نواری به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند. این لوله به دلیل نوع روش تولیدی که دارد بسیار مقاوم در برابر فشار و خوردگی مواد هست. به همین دلیل به عنوان یک لوله محبوب در صنایع نفتی و شیمیایی شناخته شده است.

روش تولید این محصول کمی متفاوت است. این لوله به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شود. مقطع مستطیل شکل فولادی در معرض نورد نرم شده و پس از آن نورد با چند غلتک نوار فولادی سطح مستقطیل را به تدریج نورد و دو طرف آن را به یک دیگر متصل می‌کند یک لوله گرد خالی با شکاف باز تشکیل شود. علت کاهش فشار غلتک در تولید این لوله برای کنترل فاصله جوش 1 تا 3 میلی متر و تراز کردن هر دو انتهای اتصال جوش است.

ویژگی های لوله درز مستقیم:

همانطور که در پاراگراف قبلی بیان شد لوله درز مستقیم یک نوع لوله فولادی است که درز جوش آن به یه شکل مستقیم موازی با جهت طولی لوله، جوش داده شده است. این لثله برای تولید خود فرایند جوشکاری قوس الکتریکی دو طرفه را داشته و در شرایط استانیک جوش داده می‌شود. به همین علت شامل کیفیت بالای خوش بوده و احتمال نقص یا شکستی و ترک در روش تولید آن بسیار کم است. درز این لوله موازی با طول است که می‌تواند کوتاه یا بلند باشد.

لوله فولادی دارای طول و شکل خوبی است، اندازه ان دقیق بوده و محدوده ضخامت دیواره لوله فولادی و محدوده قطر لوله موازی کاملا یک نواخت است. اندازه محدوده قطر لوله می تواند به 400-1829 میلی متر و اندازه محدوده ضخامت دیواره می تواند به 6.0 می رسد.

به علت درجه اتوماسیون بالا در تولید، نسبت به لوله های فولادی دارای هزینه کمتر تولید است. همین امر سبب شده تا برای استفاده از ستون های سازه فولادی مانند ساختمان ها، پل ها، سدها، سکوهای دریایی، سازه های ساختمانی با دهانه فوق العاده بلند و دکل برج تیر برق مناسب باشد. . از این محصول برای سازه هایی که نیاز به مقاومت در برابر باد و زلزله دارند استفاده زیادی می‌شود.

بیشتر بخوانید
تیرآهن  IPE 

لوله فولادی درز مستقیم به طور کلی با استفاده از یک فرآیند خاص برای داشتن مقاومت ضد خوردگی بیشتر نسبت به لوله های فولادی معمولی تولید می‌شوند به طوری که از قابلیت ضد خوردگی این لوله برای مقاومت در برابر آب، زنگ زدگی، مقاومت اسید و قلیایی استفاده می شود.

فرآیند اکسیداسیون مواد پایه لوله فولادی ضد خوردگی درز طولی کمی متفاوت است. در این فرایند لوله ها به دو دسته شامل لوله فولادی جوش داده شده با قوس زیردریایی (LSAW) و لوله فولادی با فرکانس بالا (ERW) تقسیم می‌شوند. قطر لوله فولادی درز مستقیم جوش داده شده ضد خوردگی بیش از 325 و قطر لوله فولادی درز مستقیم ضد زنگ با فرکانس بالا کمتر از 426 است.

اقدامات تولیدی ضد خوردگی مربوطه برای دیواره های داخلی و خارجی لوله های فولادی با توجه به شرایط مختلف و محیط های کاربردی انها انجام می شود. رایج ترین لوله فولادی ضد خوردگی عبارت اند از : قطران زغال سنگ اپوکسی، پوشش پلی یورتان ضد خوردگی، پوشش ضد خوردگی لوله انحراف آب IPN8710، پوشش پلیمری ضد خوردگی، و دیواره داخلی لوله فولادی ضد خوردگی، ملات سیمانی ضد خوردگی .

لوله های فولادی ضد خوردگی عمدتاً در زمینه های مهندسی با شرایط خاص یا محیط های سخت استفاده می شوند. این لوله ها بعد از انجام فرایند ضد خوردگی ، دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل مواد خورنده و شرایط خاص شده و می‌تواند مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر زنگ، مقاومت اسید و قلیایی و مقاومت در برابر اکسیداسیون را از خود نشان دهد.

فرایند تولید لوله درز مستقیم

لوله جوش داده شده درز مستقیم دارای فرآیند تولید ساده، راندمان تولید بالا، هزینه کم و توسعه سریع است. استحکام لوله جوش مارپیچی معمولاً بیشتر از لوله جوش مستقیم است. تولید لوله جوشی با قطر بیشتر با استفاده از بلنک باریک امکان پذیر است و همچنین می توان لوله جوشی با قطر لوله متفاوت با بلنک با عرض یکسان تولید کرد. با این حال، در مقایسه با لوله های فولادی معمولی درز دار با همان طول، طول جوش 30 تا 100٪ افزایش می یابد و سرعت تولید پایین است.

بیشتر بخوانید
تیرآهن INP چیست؟

لوله فولادی درز مستقیم یکی از لوله های جوشی یا درز دار است. به دلیل فرآیندهای مختلف تولید، لوله فولادی درز مستقیم را می توان به لوله فولادی درز مستقیم با فرکانس بالا و لوله فولادی درز مستقیم با قوس زیر آب تقسیم کرد. لوله های فولادی درز مستقیم با قوس زیردریایی بر اساس روش های مختلف قالب گیری به لوله های فولادی UOE، RBE، JCOE تقسیم می شوند.

مراحل زیادی در تولید لوله فولادی درز مستقیم جوش قوس زیردریایی وجود دارد. مراحل تولید این نوع لوله عبارت اند از بازرسی لبه، لبه فرز، لبه قبل از خم شدن، و غیره تا بازرسی نهایی اشعه ایکس II، بازرسی پودر مغناطیسی انتهای لوله. البته ناگفته نماند که تولید این محصول می‌تواند سفارشی باشد. یعنی مشتری بر اساس نیاز خود طول، میزان مقاومت، شکل، نوع این محصول را انتخاب کند.

علاوه بر روش های تولیدی بیان شده، این محصول با روش های دیگری نیز مانند فولاد آهنگری، اکستروژن، نورد و فولاد کششی تولید می شود. فولاد آهنگری با فشار دستگاه پردازش می شود تا قسمت خالی به شکل و اندازه مورد نیاز مشتری اکسترود شود.

پردازش اکستروژن بیشتر برای تولید فولادهای غیرآهنی استفاده می شود. به طور کلی، فولاد قرار داده شده در سیلندر اکستروژن با فشار یک طرفه فشرده و پس از اکسترود شدن از طریق یک سوراخ قالب اکسترود می شود. نورد و کشش فولاد باعث تغییر سطح مقطع و طول لوله فولادی درز مستقیم می شود.

کاربرد لوله درز مستقیم چیست؟

لوله جوشی ساخته شده از ورق فولادی نورد گرم یا نورد سرد است. در تولید این محصول دو طرف نوارد فولادی با روش جوش سیم پیچ به شکل طولی به یک دیگر متصل شده و توسط دستگاه های جوشکاری، جوش داده می‌شود.

لوله فولادی LSAW و لوله فولادی ERW دو نوع لوله جوش طولی هستند. LSAW را می توان با توجه به روش های مختلف شکل دهی به لوله های فولادی UOE، RBE و JCOE تقسیم کرد.

دو نوع لوله فولادی جوش داده شده درز مستقیم با توجه به ضخامت دیواره مشخص شده وجود دارد به لوله فولادی معمولی و لوله فولادی ضخیم تقسیم می شود. با توجه به فرم انتهایی لوله، لوله فولادی را می توان به دو نوع رزوه دار و بدون رزوه تقسیم کرد. طول درز مستقیم لوله فولادی با قطر 14 متر مشخص نشده و نیازی به جوشکاری لوله فولادی با دو لبه مستقیم نیست. با توجه به انواع مختلفی که این محصول دارد می توان ادعا داشت که کاربرد های بسیار زیادی در انواع صنایع داشته و توانسته محبوبیت خوبی نسبت به دیگر لوله های فولادی بدست آورد.

بیشتر بخوانید
پروفیل گالوانیزه چیست؟

مهم ترین صنایع ای که از این لوله ها استفاده می‌کند عبارت اند از:

نفت:از این محصول برای خطوط لوله کشی سیالاتی که نیاز به مقاومت بالا هستند استفاده می‌شود. این لوله برای انتقال مواد خورنده در خطوط لوله حمل و نقل نفت، صنایع شیمیایی و دارویی، چاپ و رنگرزی کاربرد بالایی دارد

حفاظت در برابر آتش: قابلیت استفاده در لوله کشی آب آبپاش و سیستم های آبپاش در مهندسی ساختمان و صنایعی ای که کنترل حریق دارند.

بزرگراه: لوله های محافظ کابل برای برق، ارتباطات، بزرگراه ها و غیره.

معادن زغال سنگ: مناسب برای تامین و زهکشی آب زیرزمینی، پاشش زیرزمینی، تهویه فشار مثبت و منفی، زهکشی گاز، اسپرینکلرهای آتش نشانی و سایر شبکه های خط لوله.

تصفیه فاضلاب: خط لوله تخلیه تصفیه فاضلاب، خط لوله فاضلاب و پروژه ضد خوردگی حوضچه بیولوژیکی.

نیروگاه: فرآیند ضایعات فاضلاب و خط لوله انتقال آب برگشتی در نیروگاه حرارتی.

کشاورزی: ​​لوله های آبیاری کشاورزی، لوله های چاه عمیق، لوله های زهکشی و شبکه های دیگر.

مهندسی شهری: مناسب برای تامین آب ساختمان های بلند، گرمایش شبکه گرمایش، مهندسی آب لوله کشی، حمل و نقل گاز، انتقال آب زیرزمینی و سایر خطوط لوله.

سخن پایانی 

به عنوان بخش مهمی از تولید صنعتی، لوله های فولادی اغلب در تولیدات صنعتی مختلف و ساخت خطوط لوله شهری استفاده می شوند.

در میان بسیاری از انواع لوله های فولادی، لوله های فولادی درز مستقیم به دلیل فرآیند تولید ساده، راندمان تولید بالا، هزینه تولید پایین، دامنه کاربرد گسترده و عمر طولانی، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. لوله فولادی درز مستقیم کشور من نیز به محصولی تبدیل شده است که به شدت مورد اعتماد کشورهای خارجی است و به بیش از 80 منطقه خارج از کشور صادر می شود.

دلیل استفاده گسترده از لوله های فولادی درز مستقیم در بازار به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آنها است. از آنجایی که هزینه فرآیند مورد استفاده در جوشکاری نسبتاً پایین است و فرآیندهای تولید فولاد آهنگری، اکستروژن، نورد و فولاد کشیده شده همگی قابل تولید هستند و مشخصات نیز تعیین شده است، طیف گسترده ای از کاربردها را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما