پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه عنصری است که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن، به شکل خاصی در صنایع های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عنصر یک نوع محصول فولادی است که از همه جنبه ها به یک عنصر ضروری در زمینه ساخت و ساز تبدیل شده است.

ویژگی اصلی پروفیل تک لایه گالوانیزه مانند سایر عناصری که با فولاد گالوانیزه طراحی شده اند، مقاومت آن است. این محصول نه تنها طول عمر بالایی دارد، بلکه در برابر خوردگی نیز به خوبی مقاومت می کند.

مزایای استفاده از پروفیل گالوانیزه چیست؟

این محصول را می توان به روش های مختلفی استفاده کردمانند : پوشاندن دیوار، هنگام نصب سقف های کاذب، به عنوان تکیه گاه برای قرار دادن عناصر مختلف و به عنوان راهی برای پنهان کردن جزئیاتی که نباید قابل مشاهده باشند و می توانند ظاهر را کاملاً خراب کنند.

پروفیل گالوانیزه  ضد زنگ است، بنابراین می توان آن را برای بسیاری از مصارف صنعتی مورد استفاده قرار داد.

طول عمر بالا

اگر سازه‌ای که با یکی از این پروفیل‌های گالوانیزه مونتاژ شده باشد، می‌تواند در طول زمان ماندگاری طولانی داشته و مقاومت زیادی از خود نشان دهد. طبق تخمینی که زده شده ، طول عمر این سازه ها می‌تواند بین 30 تا 60 سال متغیر باشد.

اگرچه پروفیل گالوانیزه بسیار کم معرض تعمیر قرار می‌گیرند، اما این بدان معنا نیست که شما نباید مراقب قرار گرفتن ان در معرض برخی عناصر، به ویژه عوامل خورنده باشید.

پروفیل تک لایه گالوانیزه می تواند به خوبی در برابر خوردگی مقاومت کند، اما فقط تا یک نقطه خاص این قابلیت را دارد.

به کاهش هزینه ها کمک می کند

به لطف مواد گالوانیزه، نیازی به رنگ آمیزی یا انجام هر نوع عملی برای ایجاد مقاومت سازه نیست.همه اینها باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه می شود. به عبارت دیگر استفاده از این پروفیل در همان دقیقه اول سبب صرفه جویی در هزینه های اضافی خواهد شد.

بیشتر بخوانید
لوله اسپیرال چه ویژگی دارد؟

اقتصادی

ممکن است که استفاده از پروفیل های گالوانیزه به دلیل هزینه اولیه گرانی که دارند منطقی به نظر نرسد. اما با توجه به این که طول عمر بسیار طولانی دارند، می توان این هزینه را منطقی دانست. بنابراین، هنگام استفاده در سازه های مختلف، مقرون به صرفه است و در نهایت سبب طول عمر سازه می‌شود.

قدرت زیبایی شناختی بالا

فولاد گالوانیزه به دلیل درخشش بسیار بالایی که در سازه عمرانی ایجاد می‌کند، زیبایی خاصی را به آن می‌خشد. اینگونه است که بدون توجه به مکانی که تصمیم می گیرید از ان استفاده کنید، زیبایی بصری خاصی در سازه ایجاد می‌کنید.

حفاظت

طبق تعریف، پروفیل گالوانیزه تک لایه دارای سیستم حفاظت سه گانه است: مقاومت ، دارای مقداری حفاظت الکتروشیمیایی و دارای محافظت خود ترمیم شونده . علاوه بر این، این ماده بازیافتی است، بنابراین می توان چندین بار از آن استفاده کرد.

چرا از این پروفیل ها علاوه بر سایر عناصر این ماده مانند پیچ ​​های خود حفاری گالوانیزه یا t1 در ساخت و ساز استفاده می شود؟

فرآیند گالوانیزه علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، مزایای دیگری نیز دارد از جمله:

دوام گسترده

با پوشش روی، خوردگی فولاد کندتر می شود که باعث افزایش دوام مواد می شود.

بسته به جایی که از آن استفاده می شود، می تواند مدت زمان بیشتری یا کمتری دوام بیاورد.

به عنوان مثال در محیط های روستایی می تواند تا 100 سال، در محیط های شهری بین 40 تا 100 سال، در محیط های صنعتی بین 20 تا 40 و در محیط های دریایی بین 10 تا 20 سال عمر کند.

بیشتر بخوانید
لوله مانیسمان

نسبت به هزینه کارامد است.

پروفیل های فولادی گالوانیزه مقرون به صرفه هستند. ضد زنگ کردن فولاد گرانتر است و تقریباً مزایای مشابهی را ارائه نمی دهد. علاوه بر این، برای تضمین خواص آن نیازی به نگهداری ندارد.

مقاومت بالا

فرآیند گالوانیزه باعث می شود که این پروفیل ها در برابر ضربه و سایش بسیار مقاوم باشند.

قابل بازیافت

یکی دیگر از مزایای این نوع پروفیل ها این است که قابل بازیافت هستند.

این دلیل شرکت های ساختمانی بسیاری را جذب می کند، زیرا از این طریق می توانند پروژه های زیست محیطی را انجام دهند که این روز ها تقاضای روزافزونی دارند. بنابراین آسیبی به محیط زیست نمی‌زند.

ایده آل برای دماهای شدید

پروفیل های فولادی گالوانیزه در برابر دماهای بالا و پایین مقاوم هستند.

با این حال، منطقی است که آن را برای مدت طولانی در معرض این موارد قرار ندهید. زیرا این ماده ای است که در دماهای شدید اما در دوره های زمانی کوتاه به اندازه کافی مقاومت می کند.

بهترین پروفیل های فولادی گالوانیزه برای اسکلت فلزی کدامند؟

روش های مختلفی برای تولید پروفیل گالوانیزه وجود دارد، اما بهترین روش های آن عبارت اند از:

گالوانیزه گرم

این شامل فرو بردن فولاد در روی در دمایی است که بین 435 تا 450 درجه سانتیگراد در نوسان است.

به این ترتیب هر دو فلز ذوب شده و چسبندگی پوشش بهتری تولید می شود.

مزیت بزرگ این نوع گالوانیزه این است که چندین لایه آلیاژ در فرآیند ایجاد می شود تا ضخامت بهینه به دست آید.

بنابراین مقاومت و سختی بالایی در برابر عوامل خارجی ارائه می دهد.

گالوانیزه سرد

این فرآیند با اعمال رنگ هایی با محتوای روی بالا با شلیک رنگ یا برس روی فولاد حاصل می شود.

برای محافظت از قطعات فولادی، مهمتر از همه برای انجام تعمیرات ناشی از بریدگی یا سوختگی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
پروفیل آلومینیومی 

لایه نازک تری از روی از این نوع گالوانیزه به دست می آید، بنابراین در برابر سایش یا ضربه مقاوم نیست.

روکش روی گالوانیزه

این روش به عنوان الکتروگالوانیزه شناخته می شود، فرآیندی است که در آن فولاد روی با استفاده از انتقال یون های فلزی پوشش داده می شود.

برای این کار از تجهیزات ویژه استفاده می شود.

این روش محافظت کمتری نسبت به گالوانیزه گرم یا سرد دارد، به همین دلیل است که اغلب برای هدف های زیبایی در سازه استفاده می شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده بهترین فرایند تولید برای پروفیل های مورد استفاده در اسکلت های فازی سازه، گالوانیزه گرم است. زیرا با توجه به خواص و دوامی که دارد مقرون به صرفه است.

باید در نظر داشت که پروفیل های مورد استفاده برای اسکلت فلزی در ایران باید با ماهیت سازه ( بتنی یا فلزی ) و استاندارد IRAM IAS U 205 مطابقت داشته باشد که قابلیت ردیابی مواد، ضخامت و عرض های اسمی و نوع آلیاژ مورد استفاده را تضمین می کند.

به لطف این ویژگی ها، پروفیل های فولادی گالوانیزه به طور گسترده ای در ساخت و ساز استفاده می شود.

سخن پایانی 

فولاد گالوانیزه از فرو بردن فولاد معمولی در محلول روی مذاب به روشی به نام غوطه وری گرم تشکیل می شود. یعنی فولاد در لایه ای از روی پوشانده می شود. این لایه از فلز زیر خود محافظت می کند و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی را افزایش می دهد تا به فلز داخل نرسد.

روشی به نام الکتروگالوانیزه کردن نیز وجود دارد که در آن فولاد در محلول الکترولیتی با روی غوطه ور می شود و از الکترولیز برای ایجاد پوشش استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما