لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یک نوع لوله فولادی است که روی سطح آن را روی پوشش داده شده تا بتواند مقاومت خوبی در آن ایجاد کند. این پوشش روی به محافظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی کمک می کند . مقاومت و طول عمر بالای لوله های گالوانیزه سبب شده تا بسیار از صنایع از آن استفاده شود. به همین علت این استفاده از این محصول برای پروژه های خارج از منزل مانند سیستم های لوله کشی یا سیستم های آبیاری مناسب است.

پوشش رویی که بر روی لوله های گالوانیزه اینجام می‌شود در مقایسه با لوله های فولادی یک استاندارد، با استحکام و دوام بیشتری ایجاد می کند. این جمله به این معنی است که آنها می توانند سطوح فشار بالاتر و دماهای شدیدتر را تحمل کنند.

مشخصات لوله گالوانیزا 

لوله های فولادی گالوانیزه با توجه به روش تولیدی که دارند به دو دسته گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تقسیم می شوند. گالوانیزه گرم به این صورت است که لوله را در مایع روی با دمای بالا اغشته می‌شود تا روی به سطح فولاد نفوذ کند.

سطح لوله گالوانیزه گرم دارای لایه روی ضخیم و مقاومت در برابر خوردگی بیشتر از گالوانیزه سرد است. البته قیمت آن نیز از روی سرد بیشتر است.

لوله گالوانیزه روی سرد در واقع یک لوله الکتروگالوانیزه است. یک لایه روی با واکنش شیمیایی آبکاری بر روی سطح لوله ریخته می‌شود، اما این لایه روی بسیار نازک است و به راحتی بعد گذشت زمان می‌ریزد. به همین علت قیمتی ارزان تر روی گرم دارد. ناگفته نماند که قیمت هر دو بیشتر از لوله های فولادی معمولی است. پس از پاشش ویژه روی بر سطح لوله های گالوانیزه، عملکرد ضد خوردگی آن ده ها برابر بیشتر از لوله های آهنی می‌شود.

لوله فولادی گالوانیزه در مذاب روی غوطه ور شده است تا در برابر خوردگی عملکرد و مقاومت بهتری ارائه کند. آن لایه روی از فلز زیرین در برابر اثرات تضعیف آب و هوا محافظت می کند و به آن افزایش طول عمر می‌دهد.

در واقع با گالوانیزه کردن فولاد، سازندگان فلز از رسیدن مواد خورنده به فلز زیر روی جلوگیری می کنند. در این روش به جای خوردگی فولاد، روی خورده می شود. گاهی اوقات عنصری به نام کرومات به روی اضافه می شود که روی را سریعتر اکسید می کند. این روش محافظت ، روش قربانی نامیده می شود.

بیشتر بخوانید
لوله درز مستقیم صنعتی

مزایای لوله گالوانیزا 

لوله گالوانیزه بسیار بادوام و دارا طول عمر بالایی است.این لوله نسبت به لوله های فولادی معمولی مقاومت بالا تری در برابر ضربه و خواص ضد سایش دارد. زیرا پوشش روی که بر روی آن وجود دارد مثل یه محافظ عمل کرده دارای ارزش سختی بیشتری نسبت به فولاد است.

این محصول مقاومت سایشی بالایی داشته و می تواند در شرایط آب و هوایی سخت مانند باد و باران مقاومت کنند.

حمل و نقل و استفاده از این محصول آسان است و به راحتی می توان آنها را در سازه ها اجرا کرد.

آنها در برابر مواد خورنده مقاوم هستند.

آنها نیازی به لایه های اضافی رنگ ندارند.

بررسی آنها برای آسیب آسان است. به گونه ای که می توان با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به وسایل خاصی بررسی کرد.

مواد موجود در حفره داخلی این لوله ها از سطح حفاظت بالایی برخوردار هستند زیرا در هنگام تولید ان روی با درصد بالایی از نفوذ پذیری به خورد آن رفته است.

به دلیل دوام و استحکامی که دارند نیازی به نگهداری یا هزینه تعمیر بالا ندارند.

کاربردهای داخلی و خارجی لوله ها و لوله های گالوانیزه

لوله های گالوانیزه کاربردهای متعددی در داخل و خارج ساختمان ها از جمله منازل دارند. بعضی از آنها عبارت اند از: استفاده به عنوان لوله کشی آب، استفاده به عنوان لوله کسی سیالات نفت و گاز، و….

ابعاد لوله گالوانیزه 

لوله فولادی گالوانیزه در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود. هنگام خرید آن، باید قطر آن را با اندازه اسمی اندازه گیری کنید. برای پیدا کردن اندازه اسمی، قطر داخلی لوله را اندازه بگیرید. بیشترین اندازه های لوله های گالوانیزه در  بین ¼ تا 2 ½ اینچ هستند. 

اگر در به انتهای برشی که  برای اندازه گیری داخل لوله است دسترسی ندارید، می توانید با  اندازه اسمی لوله را اندازه گیری و تخمین بزنید. 

با این حال، به خاطر داشته باشید که باید اندازه ضخامت دیوار را در نظر بگیرید، که ممکن است از لوله ای به لوله دیگر متفاوت باشد.

ترکیب شیمیایی

ترکیبات شیمیایی در لوله های گالوانیزه بسیار مهم است. زیرا تمامی لوله های فلز ها در یک سطح شیمیایی هستند که باید با آلیاژ روی پوشش داده شده و پیوند بخورند تا بتوانند مقاومت و خاصیت خاص تری داشته باشند. توجه داشته باشید که اگر در یک لوله فولادی ، سیلیکون بالاتر از حد 0.25 وجود داشته باشد، لایه آلیاژ روی ریخته شده بر روی سطح فولاد بسیار رشد سریع داشته و در نهایت فولاد ازبین می‌رود و روی اثر برعکسی می‌گذارد. 

بیشتر بخوانید
لوله گازی API

به طور کلی، فولاد گالوانیزه باید دارای محتوای کربن کمتر از 0.25٪، فسفر کمتر از 0.05٪ و منگنز کمتر از 1.3٪ باشد. سیلیکون باید بین 0٪ و 0.25٪ اجرا شود.

گرید های لوله گالوانیزه 

لوله گالوانیزه دارای گرید های مختلفی است که پر استفاده ترین آنها  لوله های  فولادی A53 و لوله فولادی A595  است. تمامی این گرید ها با پوشش نورد سرد و نورد گرم در سطح بازار وجود دارد. ناگفته نماند که تمامی فلز های دنیال می‌توانند کاندیدای استفاده از پوشش روی برای افزایش سطح مقاومت خود شوند.

تفاوت اصلی که در بین گریدهای فولاد گالوانیزه وجود دارد معمولا در بین  نحوه پوشش روی آن است. به عنوان مثال، آلیاژ روی-آهن در واقع 50 تا 70 درصد پوشش اکثر فولادهای نورد گرم را تشکیل می دهد. یک لایه نازک روی بدون آلیاژ روی آن قرار می گیرد.

تفاوت بین لوله فولادی گالوانیزه و لوله فولادی معمولی چیست؟

لوله های فولادی معمولی نسبت به لوله های فولادی گالوانیزه مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند. وجود روکش روی در سطح فولاد ، به گالوانیزه شدن لوله های فولادی میسر می‌شود.

لوله های گالوانیزه در انواع مختلف لوله های درزدار یا لوله های بدون درز تولید می‌شوند. لوله های گالوانیزه بدون درز به لوله های فولادی گفته می‌شود که در فرایند تولید انها هیچ نقطه جوشی وجود نداشته و بر روی سطح لوله اسکار های جوش دیده نمی‌شود.

اما لوله های درزدار گالوانیزه به لوله هایی گفته می‌شود که در فرایند تولید آن دو سطح مقطع فولادی به یک دیگر جوش داده شده اند.

لوله های گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم هستند و لوله های بدون درز گالوانیزه می توانند فشارهای بالاتری را تحمل کنند. لوله فولادی گالوانیزه به دلیل محافظت از روی به راحتی زنگ نمی زند. لوله های فولادی گالوانیزه سبک تر از لوله های فولادی بدون درز هستند. 

بیشتر بخوانید
لوله اسپیرال چه ویژگی دارد؟

برای صنایع ساختمانی در محیط های بیرون بهتر است از لوله های نورد گرم گالوانیزه استفاده شود. لوله های فولادی معمولی برای بالکن مناسب نیستند.

ضخامت دیواره لوله فولادی برای آنکه بتواند مقاومت خوبی ارائه دهد بیشتر است. به همین علت دارای هزینه تولید و استفاده بیشتری از مواد خام دارد. اما لوله گالوانیزه به علت وجود پوشش محافظ روی بر روی سطح خود، قطر و ضخامت کمتری از لوله فولادی معمولی داشته و در نتیجه هزینه تولید و استفاده از مواد خام کمتری دارد.

لوله فولادی گالوانیزه بسیار بادوام است و عمر مفید آن بسیار بیشتر از لوله فولادی معمولی است. تخمین طول عمر این لوله های بیشتر از ۳۰ سال درصورتی که با استاندار های صحیح تولید شود است .

تفاوت استفاده: لوله فولادی گالوانیزه به طور کلی برای نرده ها، محیط های بیرون، انتقال سیالات، استقاده در پروژه های آبی و …استفاده می شود. به طور گسترده در مهندسی شهری، جاده ها، کارخانه ها، مدارس، مناطق توسعه، باغ ها، میدان ها، مناطق مسکونی و مکان های دیگر مورد اینفاده قرار می‌گیرد.

لوله فولادی از سنگ آهن ساخته می شود که در کوره ذوب می شود و سپس به لوله تبدیل می شود.

لوله فولادی گالوانیزه با روی پوشانده شده است تا از خوردگی محافظت کند.

لوله های فولادی در اندازه ها و ضخامت های مختلف موجود است.

لوله فولادی گالوانیزه معمولاً برای خطوط آبرسانی، سیستم های آبپاش و خطوط گاز طبیعی استفاده می شود.

لوله های فولادی نسبت به لوله های فولادی گالوانیزه مستعد خوردگی هستند.

لوله فولادی گالوانیزه گرانتر از لوله فولادی است.

 سخن پایانی

هنگام تصمیم گیری بین لوله فولادی و گالوانیزه، در نظر بگیرید که از این محصول برای لوله کشی کجا استفاده می کنید و چه شرایطی باید در طول پروژه تحمل کند. اگر قصد دارید از لوله کشی در فضای باز یا در هر منطقه ای که مستعد رطوبت است استفاده کنید، لوله گالوانیزه به دلیل محافظت عالی در برابر خوردگی و زنگ زدگی، احتمالا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با این حال، اگر پروژه شما در معرض رطوبت یا دمای شدید قرار نگیرد، لوله‌کشی فولادی استاندارد ممکن است کافی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما