تفاوت استیل 304 و 420

راهنمای جامع تفاوت استیل 304 و 420

تفاوت استیل 304 و 420 شامل موارد متفاوتی می‌گردد و این تفاوت‌ها در قیمت و کاربرد محصول نهایی تاثیر مستقیمی دارند. ورق‌ استیل دارای محصولات متنوعی بوده که در صنایع مختلف به کار می‌روند. استیل 304 و 420 از جمله محبوب‌ترین انواع استیل‌های ورقی هستند.

استیل 304 یکی از محصولات معروف است که برای مصارفی که نیاز به مقاومت در برابر زنگ زدگی و اسیدها دارند، استفاده می‌شود. این نوع استیل به دلیل خاصیت ضدزنگ و مقاومت در برابر شرایط محیطی متنوع، برای صنایع مانند خودروسازی، صنایع غذایی و پزشکی، بسیار مناسب است.

از سوی دیگر، استیل 420 نیز یکی از استیل‌های ورقی پرفروش است که بیشتر برای ابزارهای برش و چاقوها استفاده می‌شود. این نوع استیل دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و استحکام مناسبی است که زمانی که به سختی و مقاومت در برابر ضربه‌های مکانیکی نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا راهنمای صفر تا صد این موضوع را با شما بررسی کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما کاربردی و مفید باشد.

ورق استیل چیست؟

قبل از معرفی تفاوت استیل 304 و 420 اجازه دهید تا انواع ورق های استیل را به شما معرفی کنیم. ورق استیل در واقع یک نوع محصول فولادی است که از ترکیبات مختلفی از جمله آهن، کربن، و کروم تشکیل شده است. این محصول معمولاً با نام‌های “فولاد ضد زنگ” یا “استیل ضد زنگ” نیز شناخته می‌شود. دسته‌بندی‌های مختلفی بر اساس میزان اضافه‌کردن کروم یا نیکل به آن صورت می‌گیرد.

همچنین، ورق استیل بر اساس آلیاژهای مختلفی که در ترکیباتش استفاده می‌شوند، دسته‌بندی می‌شود. به عنوان مثال:

ورق استیل 304
ورق استیل 309
ورق استیل 310
ورق استیل 316
ورق استیل 420
ورق استیل 430
ورق استیل 201
ورق استیل رنگی و طرح دار

هر یک از این محصولات دارای کاربردها و خواصی متفاوت هستند. به عنوان مثال، ورق استیل 304 و 420 که دو مورد پرکاربرد هستند، خواص و کاربردهای متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید
آهن خام چیست؟ راهنمای جامع کاربردها و شیوه تولید

ورق استیل 304 به عنوان یکی از محصولات فولادی آستنیتی پرفروش، با استفاده از استانداردهای اروپایی و نماد 1.4301 ساخته می‌شود. این نوع ورق از نوع جاذب آهن است و دارای خواص بی نظیری است. فرم دهی، قابلیت شکل پذیری، مقاومت در برابر جوشکاری و اکسیداسیون از مهمترین ویژگی‌های آن به شمار می‌روند. مقاومت این ورق در دماهای تا 870 درجه بسیار بالاست، با این حال باید توجه داشت که در دماهای بیشتر از 425 درجه، استفاده از آن مناسب نیست.

کاربردهای ورق استیل 304 بسیار گسترده است؛ از تولید لوازم خانگی مانند ظروف و سینک ظرفشویی تا صنایع پزشکی، لوله‌ها، مبدل‌های حرارتی، تجهیزات آب و فاضلاب، صنایع پتروشیمی و بیمارستانی. همچنین، در صنایع خودروسازی، دریایی و غذایی نیز به وفور استفاده می‌شود. در برخی موارد مانند ساختمان‌سازی، از این ورق برای افزایش مقاومت سازه در برابر آتش و باران اسیدی نیز استفاده می‌شود.

درمقابل ورق استیل 420 یک نوع استیل ضد زنگ است که با استفاده از استانداردهای جهانی DIN و با نام فولاد 1.4021 تولید می‌شود. این نوع ورق از دسته جاذب آهن یا بگیر آهنربا است و جزو فولادهای مارتنزیتی محسوب می‌شود. مشاهده می‌کنید که تفاوت استیل 304 و 420 در استاندارد و ویژگی‌های خاص این دو محصول است.

خصوصیات و قابلیت‌های ورق 420 شامل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، آب و مواد اسیدی است. همچنین، این ورق دارای ویژگی‌هایی مانند سخت‌کاری، فرم‌پذیری مناسب، تحمل تنش‌ها و قابلیت آنیل کردن می‌باشد که باعث شده تا مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

ورق استیل 420 به دلیل ویژگی‌های گوناگونش، کاربردهای متنوعی دارد، به ویژه در صنایعی که به سختی و مقاومت بالا نیاز دارند. این ورق در تولید تجهیزات پزشکی، والوهای سوزنی، تیغ‌های برش، کارد و چنگال، چرخ دنده، شفت، و… استفاده می‌شود. باید به یاد داشت که در دماهای بالاتر از 427 درجه سانتیگراد باید از استفاده از این ورق خودداری کرد؛ زیرا مقاومت آن در این دماها کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید
کوره بلند چیست؟ راهنمای جامع مزایا و کاربردها

تفاوت استیل 304 و 420

تفاوت‌های بین استیل 304 و 420 از جنبه‌های مختلفی چون دمای قابل تحمل، کاربردها، ترکیبات، ویژگی‌ها و سختی هر کدام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

بررسی تفاوت استیل 304 و 420

 

ورق استیل 304 با نماد 1.4301 به عنوان نماد DIN شناخته می‌شود، در حالی که ورق 420 با نماد 1.4021 شناخته می‌شود. گرید 304 از دسته ورق‌های دافع آهن (استیل نگیر) است، در حالی که گرید 420 از دسته استیل‌های جاذب آهن (استیل بگیر) است.

حداکثر دمای قابل تحمل برای ورق 304، 425 درجه و برای ورق 420، حداکثراً 427 درجه است. استنلس استیل 304 جزو فولادهای آستنیتی و ورق 420 جزو فولادهای مارتنزیتی است، اما هر دو به عنوان فولادهای ضد زنگ شناخته می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی ورق استیل 420 شامل کروم، سیلیسیم، منگنز، کربن، فسفر و گوگرد می‌باشد. در حالی که در ورق 304، به جز این ترکیبات، عنصر نیکل نیز حضور دارد. این تفاوت در ترکیبات شیمیایی باعث می‌شود که ویژگی‌ها و کاربردهای دو ورق متفاوتی داشته باشند.

سایر تفاوت‌های میان استیل 304 و 430 در جوانب مختلفی از جمله مغناطیسی بودن، خواص مکانیکی و قیمت‌ها وجود دارد.

از جهت مغناطیسی بودن، استیل 430 یک آلیاژ خاص است و از طریق فرایند حرارتی مغناطیسی شده است. این ویژگی باعث می‌شود که در کاربردهایی که نیاز به جذب مغناطیس دارند، مانند سیستم‌های قفل مغناطیسی، استفاده شود. در مقابل، استیل 304 یک فولاد آستنیتی است و به صورت طبیعی مغناطیسی نیست.

در زمینه ماشینکاری، وجود نیکل و کروم در استیل 304 باعث می‌شود که این نوع استیل پایدارتر و سخت‌تر باشد. این ویژگی باعث می‌شود گرید 304 در برخی موارد بهترین انتخاب برای مقاومت در برابر خوردگی و ابزارهای کاربردی باشد. به عبارت دیگر، گرید 430 ساده‌تر و معمولاً ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید
محاسبه خاموت و طول آن

از نظر هزینه، استیل 430 از جمله ارزان‌ترین گزینه‌های استیل محسوب می‌شود، در حالی که استیل 304 به عنوان یکی از گران‌ترین انواع فولاد استیل شناخته می‌شود. این تفاوت در قیمت می‌تواند در انتخاب مواد برای پروژه‌ها و کاربردهای خاص تأثیرگذار باشد.

این تفاوت‌ها در ویژگی‌های مختلف استیل 304 و 430، متناسب با نیازها و شرایط مختلف، انتخاب میان این دو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای خرید انواع ورق استیل با بهترین کیفیت، می‌توانید با متخصصین شرکت فولاد هفت تماس برقرار نمایید.

کلام پایانی

تفاوت‌های بین ورق‌های استیل 304 و 420 از نظر دمای قابل تحمل، کاربرد، ترکیبات، ویژگی‌ها و سختی، تأثیر مستقیمی در قیمت و استفاده نهایی دارند. ورق استیل از محصولات گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند خودروسازی، پزشکی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

استیل 304 به دلیل خاصیت ضدزنگ و مقاومت در برابر شرایط مختلف، در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، صنایع غذایی و پزشکی استفاده می‌شود. این نوع استیل معمولاً در مواردی که نیاز به مقاومت در برابر زنگ زدگی و اسیدها است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیل 420 از نوع استیل‌های مارتنزیتی است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و استحکام مناسب دارد. بنابراین، در صنایعی که به سختی و مقاومت بالا نیاز دارند، مانند صنعت ابزارسازی برای تولید چاقوها و ابزارهای برشی، به کار می‌رود.

تفاوت‌های ترکیبات شیمیایی نیز در این دو ورق موجب ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی می‌شود. به عنوان مثال، ورق 420 بدون حضور عنصر نیکل و با ترکیبات مانند کروم، سیلیسیم، منگنز، کربن و گوگرد ساخته می‌شود در حالی که ورق 304 با این ترکیبات به عنوان همراه کروم، عنصر نیکل را نیز در ترکیباتش دارد. این تفاوت‌ها در ویژگی‌ها و کاربردها از تحمل دمایی تا خصوصیات فیزیکی، هر کدام از این ورق‌ها را برای صنایع مختلف به عنوان یک گزینه مناسب معرفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما