تفاوت نبشی و ناودانی

بررسی جامع تفاوت نبشی و ناودانی + راهنمای خرید

در این مقاله به بررسی تفاوت نبشی و ناودانی پرداخته می‌شود. این دو پروفیل اغلب در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی به کار می‌روند و تفاوت‌های چشمگیری در ابعاد، شکل ظاهری، استانداردها، مواد تشکیل‌دهنده، ساختار بال، و کاربردهایشان وجود دارد. در این مقاله از شرکت فولاد هفت، به دقت به این تفاوت‌ها پرداخته شده و اهمیت هریک از این عوامل در انتخاب و استفاده از هر نوع پروفیل برای مصارف مختلف بررسی شده است. این مقاله می‌تواند به عنوان یک راهنمای کاربردی برای افرادی که به دنبال انتخاب بهترین نوع پروفیل برای پروژه‌هایشان هستند، مفید واقع شود و نیاز به شناخت دقیق تفاوت‌های این دو نوع پروفیل آهنی را برطرف کند.

تفاوت نبشی و ناودانی

تفاوت این دو پروفیل مربوط به حوزه‌های متنوعی می‌گردد. در ادامه هر یک از این تفاوت‌ها را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت نبشی و ناودانی از نظر شکل ظاهری

تفاوت نبشی و ناودانی از نظر شکل ظاهری، بسیار مشخص است. نبشی، شکلی شبیه به حرف L انگلیسی دارد، در حالی که ناودانی شکلی شبیه به حرف U یا C انگلیسی دارد. ارتفاع بال‌ها در ناودانی بین 30 تا 400 میلی‌متر است و این پروفیل در سایزهای 8 تا 16 تولید می‌شود. نبشی‌ها طول بین 6 تا 12 متر دارند و ضخامت آنها نیز بین 3 تا 35 میلی‌متر متغیر است.

در برخی از مواقع با برش محوری ناودانی می‌توان دو تا نبشی ایجاد کرد؛ البته در هر پروژه‌ای این راهکار کاربرد ندارد، زیرا در برخی از پروژه‌ها تاکید زیادی بر کاربرد خاص پروفیل نبشی وجود دارد و باید حتماً نوع فابریک آن استفاده شود.

تفاوت این دو پروفیل در استاندارد

یکی دیگر از انواع تفاوت نبشی و ناودانی مربوط به استاندارد این دو پروفیل می‌گردد. کارخانه‌های مختلف برای تولید نبشی و ناودانی باید با استانداردهای مشخصی در زمینه ضخامت، ابعاد بال، وزن و دیگر جنبه‌ها عمل کنند. استانداردهای تولید برای این دو نوع پروفیل آهنی در جداول مهندسی مشخص شده‌اند. این استانداردها به عنوان مراکز اصلی برای تعیین مشخصه‌های این دو نوع پروفیل آهنی شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید
نورد سرد چیست؟ بررسی مزایا و فرایند تولید

همچنین، مهم است که در نظر داشته باشیم که هر کشور ممکن است استانداردهای خود را برای تولید این پروفیل‌ها داشته باشد. اما برای صادرات این محصولات، لازم است که با استانداردهای جهانی سازگار باشند تا بتوانند به عرصه‌های بین‌المللی وارد شوند و بازار جهانی را مد نظر داشته باشند.

نباید فراموش کرد که استانداردهای ساخت نبشی و ناودانی تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال، استانداردهای نبشی به استانداردهای BS EN 10056 و DIN 1022 تناسب دارند، در حالی که استانداردهای ناودانی با استانداردهای BS EN 10279 و DIN 1026 مطابقت دارند. این تفاوت‌ها در استانداردها، مشخص می‌کنند که هر نوع پروفیل آهنی بر اساس معیارها و استانداردهای خاص خودشان تعریف و سنجیده می‌شود. برای خرید نبشی و ناودانی بهتر است حتما با این ویژگی‌ها توجه داشته باشید.

تفاوت نبشی و ناودانی در مواد تشکیل دهنده

تفاوت بین مواد تولیدی نبشی و ناودانی بسیار آشکار است. مصالح مورد استفاده در ساخت نبشی در مقایسه با ناودانی گسترده‌تر می‌باشد. در بازار، انواع مختلفی از نبشی با جنس‌های متنوع وجود دارند. نبشی‌ها از موادی مانند پلاستیک، PVC، ضدزنگ، استیل، گالوانیزه و ام‌دی‌اف تولید می‌شوند. اما ناودانی‌ها بیشتر از فلزات ساخته می‌شوند. ناودانی‌ها نیز از جنس‌های گوناگونی مانند گالوانیزه، آلومینیومی و استیل ساخته می‌شوند. این تفاوت در جنس مصالح مستلزم قیمت‌گذاری متفاوت در بازار می‌شود.

تفاوت این دو محصول در ساختار بال

ساختار بال نیز در تفاوت‌های نبشی و ناودانی مهم است. الگوی نبشی معمولاً ساختار بالی با تمرکز بر زوایا و گوشه‌های تند دارد. بال‌های ساختمان‌های نبشی معمولاً به صورت عمودی یا به طور متقارن شکل گرفته و از جنس‌های مختلفی مانند بتن یا فلز ساخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید
نبشی گالوانیزه چیست؟ معرفی جامع کاربردها و مزایا

در مقابل، ساختار بال ناودانی دارای شکل‌های منحنی و خمیده است. بال‌های آن‌ها به شکل‌های منحنی و متناسب با خم‌ها و منحنی‌های ناودانی‌شان ساخته می‌شود. از نظر ساختار بال، الگوی نبشی به ساختاری با قوام و استحکام بیشتر وابسته است که معمولاً از زوایای تند و مستقیم برای تقویت و پشتیبانی استفاده می‌کند. در عین حال، ساختار بالی ناودانی ممکن است به دلیل منحنی‌ها و خم‌هایش، نیاز به روش‌ها و مهندسی خاص‌تری داشته باشد تا استحکام لازم را داشته باشد و به شکل خاص و زیبایی که دارد حفظ شود.

 

بررسی تفاوت نبشی و ناودانی

 

تفاوت نبشی و ناودانی در کاربرد

در مورد تفاوت‌های ساختاری نبشی و ناودانی صحبت کردیم، حالا به تفاوت‌های کاربردی این دو نوع محصول آهنی می‌پردازیم. نبشی‌ها در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ ضخامت آن‌ها معمولاً از 3 تا 35 میلی‌متر و طولشان نیز بین 6 تا 12 متر متغیر است. این تنوع در اندازه‌ها به دلیل کاربردهای گوناگونی است که از نبشی استفاده می‌شود. نبشی‌ها در اتصالات مختلفی نظیر اتصال پل به ستون، تیرآهن به بیم‌های باربر، ساخت ستون، خرپا، سقف کرمیل، اتصالات ساده و اتصال ستون به صفحات فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی، ناودانی‌ها به دلیل شکل ظاهری ویژه‌ای که دارند، کاربردهای متنوعی در صنعت دارند و معمولاً در کنار تیرآهن و مواد فولادی دیگر استفاده می‌شوند. ناودانی‌ها می‌توانند به صورت پیچ و مهره یا با جوشکاری در محل مورد نظر نصب شوند. کاربردهای اصلی آن‌ها شامل ساخت و تولید ماشین‌آلات، چهارچوب، ترمیم بنا و سازه‌ها، ساختمان‌سازی، تشکیلات دریایی، ساپورت لوله‌های انتقال آب، سینی کابل‌های برق و … است.

مهم است که در نظر گرفت که این دو نوع پروفیل آهنی را می‌توان به صورت ترکیبی نیز استفاده کرد؛ به عنوان مثال، اگر جفت ناودانی در هم استفاده شود، شکل قوطی برای ساخت ستون و خرپا به کار می‌رود. همچنین، استفاده از برش برخی از پروفیل‌ها می‌تواند به انواع دیگری از پروفیل‌ها منجر شود که در تفاوت‌های شکل ظاهری نبشی و ناودانی تأثیرگذار هستند. تا اینجا در مقاله به تفاوت‌های کاربردی نبشی و ناودانی پرداختیم، اما این دو نوع پروفیل دارای انواع متفاوتی هستند که باعث تفاوت‌های بیشتری در کاربردها و مصارف آنها می‌شوند. در خرید ناودانی و نبشی، توجه به این تفاوت‌ها کمک کننده خواهند بود.

بیشتر بخوانید
دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

کلام پایانی

در این مقاله به تفاوت نبشی و ناودانی پرداخته شد. نبشی شکل حرف L را داراست و در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. از طرفی، ناودانی شکل حرف U یا C دارد و ارتفاع بین 30 تا 400 میلی‌متر و طول بین 8 تا 16 در سایزهای مختلف دارد. استانداردهای تولید این دو پروفیل در جداول مهندسی مشخص شده است و هر کشور ممکن است استانداردهای خاص خود را داشته باشد.

مصالح مورد استفاده در ساخت نبشی گسترده‌تر از ناودانی است و در بازار انواع مختلفی از نبشی از جمله پلاستیکی، PVC، ضدزنگ، استیل و غیره وجود دارد. در عین حال، ناودانی‌ها بیشتر از فلزات ساخته می‌شوند مانند گالوانیزه، آلومینیومی و استیل. ساختار بال ناودانی شکل‌های منحنی و خمیده دارد درحالی که بال‌های نبشی تمرکز بر زوایا و گوشه‌های تند دارند. هر کدام از این پروفیل‌ها کاربردهای مختلفی دارند؛ نبشی‌ها برای اتصالات سازه‌های ساختمانی و ناودانی‌ها برای استفاده‌های صنعتی گسترده‌تر. از آنجایی که هر یک از این پروفیل‌ها مشخصه‌ها و استفاده‌های خودشان را دارند، توجه به تفاوت‌های آنها در انتخاب و استفاده ضروری است. امیدواریم مطالعه این متن برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما