لوله استیل مانیسمان (بدون درز)

لوله استیل مانیسمان از لوله فولادی بدون درز دارای بخش توخالی درست شده است که به طور گسترده ای به عنوان لوله برای انتقال سیالات مانند لوله های انتقال نفت، گاز طبیعی، گاز، آب و مواد جامد خاص استفاده می شود.

طبقه بندی لوله استیل مانیسمان

1. با توجه به روش تولید، لوله استیل مانیسمان را می توان به لوله فولادی بدون درز نورد گرم، لوله فولادی بدون درز نورد سرد، لوله فولادی بدون درز کشیده شده، لوله فولادی بدون درز اکسترود شده و لوله های بالابر تقسیم کرد.

2. لوله استیل مانیسمان بر اساس شکل مقطع به دو نوع دایره ای و خاص تقسیم می شود. حداکثر قطر 900 میلی متر و حداقل قطر 4 میلی متر است.

3. با توجه به ضخامت های مختلف دیواره لوله ها، لوله مانیسمان به دو دسته بدون درز دیواره ضخیم و لوله های فولادی بدون درز دیواره نازک تقسیم می‌شود.

4. بسته به موادی که در تولید لوله مانیسمان وجود دارد این لوله به دو دسته فولاد ساختاری کربن معمولی، عیار بالا، فولاد کم آلیاژ (09MnV، 16Mn، و غیره)، فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر اسید و غیره وجود دارد.

5. این لوله با توجه به کاربری بکه دارپ به دو دسته کاربری عمومی (برای آب، خطوط لوله گاز و قطعات سازه ای، قطعات مکانیکی) و خاص (برای دیگ بخار، اکتشافات زمین شناسی، یاتاقان ها، مقاومت در برابر اسید و …) تقسیم می شود.

کاربرد لوله استیل مانیسمان 

لوله های استیل مانیسمان به طور گسترده در صنایع مختلفی استفاده می شوند.

  1. لوله های استیل  بدون درز مانیسمان عمومی از فولاد ساختاری کربن معمولی، فولاد ساختاری کم آلیاژ یا فولاد ساختاری آلیاژی، با بالاترین تولید نورد می شوند و عمدتاً به عنوان لوله یا قطعات ساختاری برای حمل سیالات استفاده می شوند.
  • با توجه به کاربردهای مختلف، سه نوع عرضه وجود دارد:
بیشتر بخوانید
لوله استیل صنعتی (درزدار)

الف) عرضه با توجه به ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی؛

ب) تامین با توجه به خواص مکانیکی.

ج) با توجه به عرضه تست هیدرولیک.

لوله های فولادی تولید شده در دسته های a و b، در صورت استفاده برای تحمل فشار مایعات، باید تحت آزمایش هیدرواستاتیک نیز قرار گیرند.

  • انواع بسیاری از لوله استیل مانیسمان با هدف خاص، مانند لوله بدون درز دیگ بخار، لوله بدون درز نیروی شیمیایی، لوله بدون درز زمین شناسی و لوله بدون درز نفت وجود دارد.

لوله مانیسمان و لوله فولادی گرد از مقاومت خمشی و پیچشی یکسانی برخوردار هستند، اما لوله مانیسمان سبک تر بوده و مقاومت بهتری از خود ارائه می‌کند. به همین دلیل به عنوان یک فولاد اقتصادی مقرون به صرفه شناخته می‌شود.

این محصول به طور گسترده ای در ساخت قطعات ساختاری و قطعات مکانیکی مانند لوله های حفاری نفت، محورهای محرک خودرو، قاب دوچرخه و داربست فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لوله های فولادی برای تولید قطعات حلقوی می تواند سبب ایجاد خاصیت خاص در محصول شده و در نهایت روند تولید تهسیل پیدا کند. برای آنکه این لوله ها بتوانند علاوه بر مقاومت بالا، استحکام در برابر خوردگی، فرآیند صرفه جویی و فراروری مواد را به خوبی انجام دهد از روش های تولیدی خاصی استفاده می‌کنند.

چرا باید لوله استیل مانیسمان 

دلیل اینکه اکثر مردم لوله های استیل مانیسمان  را به لوله های جوشی (درزدار) ترجیح می دهند این است که می توانند فشارهای بسیار بالا را بدون ترک تحمل کنند. لوله درزدار یا جوش داده شده نمی تواند همین کار را انجام دهد. زیرا درز، یعنی نقطه ای که ورق در آن جوش داده شده است ، در شرایط فشار بالا دچار ترک خوردی و در نهایت سوراخ شدن لوله می‌شود. علاوه بر این مسئله محاسبه حداکثر سطح فشار برای لوله های بدون درز بسیار آسان است.

بیشتر بخوانید
لوله درز مستقیم صنعتی

این لوله‌ها نازک‌تر و سبک‌تر از لوله‌های جوشی هستند و همچنین شکل یکنواختی دارند زیرا از آلیاژی ساخته شده‌اند که فرآیند اکستروژن را طی می‌کند. در سطح بازار انواع مختلفی از لوله های مانیسمان وجود دارد که ممکن است خریدار را کمی گیج کند. خریدار ابتدا باید نیاز های پروژه خود را بشناسد و سپس با توجه به این نیاز ها اقدام به خریداری لوله مورد نظر کند. بهترین لوله های مانیسمان بازار ایران لوله های API 5L و ASTM است.

روند تولید لوله استیل مانیسمان 

از لوله های استیل مانیسمان  می توان برای انتقال سیالات (مانند گاز طبیعی، نفت، آب و غیره)، برخی مواد جامد و استفاده کرد. نوع موادی که در تولید این محصول استفاده شده نسبت به کارایی که دارد، سبب شده تا به عنوان یک فولاد ارزان قیمت شناخته شود. در نظر داشته باشید که استفاده از لوله های فولادی برای ساخت شبکه ها، ستون ها و تکیه گاه های مکانیکی سازه های ساختمانی می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

تفاوت لوله مانیسمان با لوله بدون درز

1. فن آوری پردازش تولید این دو لوله متفاوت است. لوله های مانیسمان از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی با کیفیت بالا ساخته می شوند. فناوری پردازش لوله فولادی بدون درز شامل روش کشش سرد و روش نورد گرم است. اما لوله های که لوله درز دار هستند معمولاً جوش داده می شود.

2. کاربردهای مختلف. لوله های فولادی مانیسمان  عمدتاً به عنوان خطوط لوله یا اجزای ساختاری برای حمل و نقل سیالات، عمدتاً در صنعت ماشین آلات استفاده می شوند. لوله های فولادی جوش داده شده عمدتاً برای انتقال سیالات و گازها در صنعت ساختمان مانند آب، گاز، هوای فشرده و سایر سیالات تحت فشار کم استفاده می شود. لوله هایی که نیاز به تحمل فشار بالایی هستند، عموما از لوله های فولادی بدون درز ساخته می شوند.

بیشتر بخوانید
نبشی آهنی

3. در شرایط عادی، فشار کاری که لوله فولادی استیل مانیسمان  می تواند تحمل کند کمتر از 20 کیلوگرم است. توجه به این محدوده فشار برای استفاده ایمن از این لوله بسیار ضروری است. از لوله درز دار معمولاً برای سیالات کم فشار مانند آب، گاز، هوای فشرده و غیره استفاده می شود. لوله بدون درز می تواند فشار فوق العاده بالا را تحمل کند. البته ضخامت دیواره آن نیز متناسب با آن افزایش می یابد، که باید با توجه به فشار مورد نیاز طراحی شود. از این نوع لوله اغلب در تجهیزات با دمای بالا و فشار بالا مانند روغن فشار قوی استفاده می شود.لوله های بدون درز بسته به نیازهای که پروژه های مختلف دارند قابلیت تولید داشته و در سطح بازار در دسترست هستند.

4. تفاوت در استفاده. لوله های فولادی بدون درز با کشش سرد و گرم تولید می شوند و عموماً برای فشارهای متوسط ​​برابر یا بیشتر از 1.6 مگاپاسکال استفاده می شوند. لوله فولادی جوش داده شده پس از تشکیل صفحه فولادی از جوش لب به لب با فرکانس بالا ساخته شده است و برای فشارهای متوسط ​​زیر 1.6 مگاپاسکال مناسب است.

سخن پایانی 

در حال حاضر لوله های فولادی زیادی در سطح بازار با توجه به نوع کارایی که در صنایع مختلف دارند، به چشم می‌خورد. لوله مانیسمان نیز یکی از این نوع لوله های فولادی است که به علت مقاومت بسیار بالا در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله مانیسمان درواقع یک‌لوله بدو درز ضد زنگ است که قدرت تحمل فشار زیاد را داشته و می‌تواند برای انتقال انواع سیالات استفاده شود.

بعضی دیگر از لوله های در بازاروجود دارد که معمولا با لوله مانیسمان اشتباه گرفته می‌شوند. این لوله ها توسط نورد گرم ساخته شده و مقاومت خوبی در برابر فشار و خوردگی مواد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما