لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان بدون درز نوعی لوله فولادی هستند که مقاومت بالایی دارند. مشخصه اصلی این نوع لوله ها عدم وجود جوش یا درز بر روی سطح ان است. این لوله‌ها از یک شمش فولادی استوانه‌ای، با استفاده از فرآیند نورد گرم، نورد سرد یا از طریق اکستروژن ساخته می‌شوند .

در این روش بلوک جامد فولادی بعد از آن که به شما یک میلگرد بزرگ با ابعاد و ساختمت خاص رسید سوراخ و سطح داخلی ان تو خالی می‌شود. لوله های بدون درز با استفاده از فولاد ساختار کربنی نورد می شوند.

بر خلاف لوله های جوش داده شده، لوله های بدون درز مقاومت بیشتری در برابر فشار دارند و می توانند میزان سطح فشار بالاتری را تحمل کنند. علاوه بر این، لوله های بدون درز دارای یکنواختی در ساختار و کیفیت بالاتری در سطح بوده که آنها را برای کاربردهایی که نیاز به استحکام و دوام بالایی دارند مناسب می کند.

ویژگی های لوله مانیسمان 

لوله‌های مانیسمان  یا لوله‌های فولادی کشیده شده از شمش‌های استوانه‌ای فولادی با نورد گرم ساخته می‌شوند که هیچ درزهای جوشی در بدنه خود ندارند.

آنها با روش های ریختگری بیلت، حفاری، نورد، ریخته گری و سایر فرآیندها تشکیل می شوند.

لوله های فولادی مانیسمان با قطر و ضخامت دیواره ضخیم تر را می توان با تکنولوژی کشش سرد، یعنی در دمای پایین تولید کرد. نتیجه این روش تولید یک ماده با استحکام نسبتا کم، اما با سطح داخلی نسبتا صاف است.

لوله های مانیسمان عمدتاً در صنایع ای که نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار و سایش دارند مانند صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی و ماشین سازی و همچنین در ساخت قطعات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله های مانیسمان به دلیل ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. در صنعت نفت و گاز از لوله های بدون درز برای انتقال سیالاتی مانند گاز طبیعی، نفت، آب و غیره استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
لوله گازی API

مزایا و معایب لوله مانیسمان 

همانطور که در پاراگراف های قبلی بیان شد لوله های مانیسمان در صنعت ساختمان سازی و پروژه های عمرانی برای نصب لوله و خدمات استفاده می شود.

در صنعت خودرو از آنها برای ساخت قطعات خودرو مانند اکسل و گیربکس استفاده می شود. همچنین در ساخت قطعات ماشین آلات صنعتی مانند موتور و کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله های بدون درز به دلیل دوام و استحکام زیادی که دارند به یک انتخاب محبوب در صنعت تبدیل شده اند. این ویژگی ها سبب شده تا فرایند نصب و استفاده انها بسیار راحت باشد.

از دیگر ویژگی لوله های مانیسمان بدون درز ،ریز ساختار بودن یکنواخت آن بوده که سبب مقاومت بالای آن در مقابل تنش ها، ‌‌فشار های دمایی و خوردگی مواد شده است. این آواره‌ها به دلیل داشتن نوع شکل ظاهری که معمولا گرد است، نصب و اتصال لوازم جانبی به لوله ها را بسیار تسهیل کند.

این لوله ها نسبت به دیگر لوله های بدون درز کارآمدتر و مقاوم تر هستند. هم چنین دارای نقاط ضعف کمتری بوده و در ثانی محاسبه فشاری را آسان تر می‌کند.

در مقایسه با لوله های جوش داده شده، این نوع لوله عموماً کمتر مستعد خرابی یا نشتی است و کارایی کاربرد را تضمین می کند. این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و طول عمر خوبی دارند.

این لوله ها از روش نورد گرم و سرد ساخته شده اند. در کاربردهای مختلفی مانند : اتصالات لوله، صنعت خدمات و صنایع حرارتی، مکانیکی، شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات برای کاربردهایی که نیاز به راندمان جریان بالا و توانایی تحمل فشارهای بالا دارند، انتخاب ارجح هستند.

بیشتر بخوانید
لوله آتشخوار

انواع شناسه لوله مانیسمان 

استفاده از لوله  مانیسمان در طول انقلاب صنعتی آغاز شد.تولید این محصول مطابق با استانداردی است که در ایالات متحده ایجاد شده تا بتواند اطمینان حاصل کرد که یک لوله می تواند فشار بخار خاصی را تحمل کند. در این برنامه فشار قابل تحمل لوله مانیسمان بین ۳۰ کم ترین فشار و 50 بیشترین فشار است.

در زمان انقلاب صنعتی لوله هایی که برای هدایت بخار ماشین ها استفاده می شد از چدن بود. از آنجایی که در ان زمان آلیاژهای فلزی زیادی وجود نداشت ، تنها راه برای مقاوم‌تر کردن لوله در برابر فشار، ضخیم کردن دیواره لوله بود. به همین دلیل، لوله شماره 80 باید فشار بیشتری را تحمل می کرد و بنابراین باید دیواره آهنی ضخیم تری نسبت به لوله 40 داشت.

برای تعریف نوع لوله مانیسمان علاوه بر مخفف استاندارد آن یک عدد در کنار اسم گذاشته می‌شود که ضخامت دوباره لوله را بیان می‌کند. البته لازم به ذکر است که این شماره های کنار مخفف اسم لوله (SCH) با ضخامت دیواره لوله برابر نیستند و بلکه تنها نشان دهنده آن هستند لوله یک ضخامت معین دارد. یعنی امکان دارد که ضخامت لوله با عدد تعریفی کمی متفاوت باشد. متداول ترین اندازه های لوله مانیسمان عبارت اند از:  SCH 5، 5S، 10، 10S، 20،20S، 30، 40، 40S، 60، 80، 80S، 100، 120، 140، 160 هستند. مقاومت آن در برابر فشار بیشتر است.

لوله های مانیسمان با نورد سرد یا نورد گرم طراحی می شوند. این فرآیند کربن یا فولاد آلیاژی را سخت می کند زیرا برای ایجاد یک محصول قوی و سبک وزن ساخته می شود. ساخت آن زمان بیشتری می برد و به دست آوردن ابعاد صحیح دشوارتر است.

مزایای لوله مانیسمان  این است که به طور کلی می تواند فشار بیشتری را تحمل کند و آن را برای کاربرد در صنعت نفت و گاز ایده آل می کند. این لوله از نوع لوله های درز دار است جای جوش و شکافی بر روی بدنه لوله مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است این لوله ها تنها در یک عدد مشخص قابل تولید هستند و نمی توان بزرگ تر از آن عدد لوله مانیسمان تولید کرد.

بیشتر بخوانید
تیرآهن  IPE 

نصب لوله های فولادی مانیسمان 

لوله های مانیسمان ابتدا به شکل صفحات و نواز های فلزی مسطح هستند. سپس با روش نورد گرم یا نورد سر به شکل خمیده در آمده و به یک دیگر متصل می شوند. این بدان معنی است که محصول نهایی می تواند از نظر قطر و ضخامت دیواره بسیار دقیق باشد.

از این نوع لوله ها بیشتر برای پروژه های استفاده می‌شود که ابعاد دقیق بسیار مهم است. به دلیل نوع آلیاژ و میزان مقاومتی که دارند به عنوان یک محکم مقرون و به صرفه در پروژه های عمرانی شناخته شده اند. این لوله های را می توان در اشکال و اندازه مختلف ساختمانی تولید کرد.

معایب این لوله ها این است که دیواره های نازک تری دارند که همراه با درزها آنها را در برابر فشار آسیب پذیرتر می کند. ناخالصی های سبک اطراف درز نیز آن را در برابر خوردگی احتمالی باز می کند.

سخن پایانی 

اگر در حال ساختن یک ساختمان بلند یا یک پل عریض باشید، لوله‌های فولادی مانیسمان این امکان را فراهم می‌کنند که فونداسیون بزرگ و عمیقی را که برای تحمل بار نیاز دارید ، به دست آورید. لازم به ذکر است که نسخه های تعبیه شده می توانند فشار بیشتری را تحمل کنند، اما هزینه بالاتر و انعطاف پذیری کمتری دارند. لوله های جوش داده شده برای مصارف بزرگ ساختمانی بهترین است زیرا می توانید ابعاد بسیار دقیقی برای پروژه خود داشته باشید و هزینه ها را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

میلگرد استیل 310

میلگرد استیل 310؛ راهنمای خرید با بهترین قیمت

در این مقاله، قصد داریم به شما راهنمایی کاملی برای خرید میلگرد استیل 310 با بهترین قیمت ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، کاربردها و عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا خواهید شد.

آخرین مطالب

محاسبه خاموت و طول آن

محاسبه خاموت و طول آن

در دنیای پیچیده و دقیق مهندسی، داشتن ابزارهای دقیق برای محاسبات، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از

تماس با ما